fredag 24 juli 2009

Festivalen har börjat!

Några hastigt nedplitade rader om första festivaldagen, allt medan DJ Martin Axéns vinylskivemusik ljuder från Mossapubens lokal, där även restaurang Green'n'lean håller till.

För några timmar sedan kunde besökarna njuta av Py Bäckmans starka välljudande röst, då hon tillsammans med Hyllie Gospelkör gjorde ett entimmesframträdande. Två av mina personliga favoriter, som hon också framförde, är "Hallelujah" och "Stad i ljus" - den som Tommy Körberg sjöng en gång, men där faktiskt Py står för låtförfattandet!

Staffan Hellstrand spelade efter Py, och hans humoristiska mellansnack lockade fram många skratt hos publiken.

Ovanligast klädsel hade nog the Nykels, som var iklädda ett slags långa särkar (i sammet?), lite medeltidsstuk. Undrar vad stilen kallas?

I cafeet gräddades det dinkelwåfflor så det stod härliga till och Smoothiebaren invigde den för festivalen specialtillverkade Smoothiecykeln! Premiärtrampade första smoothien gjorde - Nicolai Dunger! Och jag tyckte nog att hans röst lät extra stark och klar när han gjorde sitt uppträdande. Säkert smoothiens förtjänst...

Och nu har E.G.L.O börjat spela - bandet med medlemmar ifrån The Ark, Cardigans, Tummel mm. Real funky - tro mig! Tror jag får dra mig ut till stora scenen...

Torun Sandberg

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är MER än nöjd med första festivaldagen, Emil Jensen såg vi också förutom de två du nämnt i blogginlägget. Han var otroligt bra och tala om roligt mellansnack.

    Hälsningar Jenny som fotades ammandes Arvid framför Stora Scenen och Py Bäckman

    SvaraRadera
  2. Fan va nice att The chair dök upp!!! mitt nya favvo band nr.1 min kväll blev räddad tackvare deras energi och framförande! puss till den långhåriga gitarristen tack för denna trevliga festival!// Malin

    SvaraRadera